Webb och strategi för sveriges kockar

APR 09

Sveriges Kockar har funnits sedan 2011 och affärsidén går ut på att hyra ut kockar till företag och privatpersoner i samband med event. Man erbjuder också andra tjänster såsom nischade rekryteringstjänster till restaurangsektorn.

Sveriges Kockar ville ha en mer transparent affärsmodell dels för att locka till sig fler kockar men även för att effektivisera sina processer. Både interna och externa processer. Som partner till Sveriges Kockar fick DigitalBizniz vara med och utveckla den strategi som ligger till grund för det digitaliseringsarbete Sveriges Kockar ville ge sig in på. För oss på DigitalBizniz handlade det mycket om att hitta lågt hängande frukt för att kunna välja vilka insatser som skulle prioriteras och ha högst hävstång på. Som i alla projekt finns det alltid en lista med önskemål som verksamheten vill att ska få med i projektet.

Resultatet av det förarbete vi gjorde skapade en kravspecifikation med viss flexibilitet som gjorde att vi kunde komma igång. Det övergripande målet från Sveriges Kockar var tydligt, automatisera kundtjänst och försäljning i den mån det går och skapa en plattform som gör att duktiga kockar lockas till Sveriges Kockar. Därutöver fick vi fria händer att med att komma framåt.

Det började med att vi presenterande ett koncept som gick ut på att både kockar och kunder ska skapa ett konto för att kunna nyttja plattformen. Kocken ska kunna skapa en profil, lägga in sina meriter och skapa menyer. Kunden skapar också en profil och kan i inloggat läge kommunicera med kocken och de andra gästerna. Förslaget togs emot positivt från Sveriges Kockar, vi gick vidare med att presentera grafisk profil, wireframes och visuellt koncept. Därefter var det implementation och utbildning av kundtjänst i det nya systemet.

Besök Sveriges Kockar på www.sverigeskockar.se