Hur snabbt en webbsida laddas och skapar interaktivitet med besökaren är nära relaterat till användarupplevelse och konverteringar, och därmed försäljning och lönsamhet.
Det finns mänger med studier som visar hur laddningstiden på en applikation ökar frustration hos besökare.
För att skapa dig en bild av hur er hemsida presterar kan man börja med att undersöka den nuvarande prestandan för att kunna hitta optimeringsmöjligheter.
Google erbjuder tre bra testverktyg för att förstå hur bra en webbplats presterar och även hur man kan optimera det.
Test My Site erbjuder ett verktyg som delar med sig av resultat som kan vara väldigt nyttigt att ha som underlag i samband med att man ska optimera en webbapplikation.
Test My Site fokuserar framförallt på hastighet för mobilen samtidigt som den tar hänsyn till användarupplevelse, och det har flera nyttiga funktioner.
När Test My Site till exempel gör rekommendationer för hastighetsförbättringar visas först "high impact" så att man kan prioritera rätt.
Nästan alla rekommendationer innehåller länkar som i detalj beskriver rekommendationerna eller föreslår lösningar.
Med verktyget Test My Site kan du jämföra webbplatsens prestanda med konkurrenterna. Ange en konkurrents URL och se hur konkurrenten presterar jämfört med din webbplats.
Test My Site kan också hjälpa dig att räkna på hur mycket din insats kommer ge dig. Ange webbplatsens antal genomsnittliga månatliga besökare, en genomsnittlig konverteringsfrekvens och ett genomsnittligt ordervärde. Verktyget uppskattar hur mycket mer intäkter ditt företag skulle generera med en snabbare webbplats. Även om det är sannolikt mycket grov, är uppskattningen verkligen intressant.