I samband med att inom en organisation ska implementera E-Learning brukar man i tidigt skede ta ett beslut kring vilket LMS som ska implementeras. Därefter brukar man ta beslut kring vilka kurser som ska omfattas och hur man praktiskt ska implementera LMS systemet inom organisationen. Dock är det inte så ofta vi ser organisationer ägna resurser för att kartlägga riskfaktorer som distrahera upplevelsen för användare. Att användarna kommer bli distraherade kan man utgå ifrån.
I samband med en medarbetarundersökning som en HR avdelning hos en kund har gjort rörande kundens LMS fick vi på haydev ta del av resultatet och tillåtelse att skriva om det i denna artikel. Kunden har sedan 2 år tillbaka implementerat Moodle LMS. En stor del av medarbetarundersökningen har att göra med frustration som kan uppstå när det gäller E-Learning och bakgrunden till det.
Orsakerna till distraktioner kan vara många. Här presenterar vi några av de slutsatser som visades i medarbetarundersökningen. Detta är något vi också sett hos andra organisationer.
Mängden enheter och det faktum att vi ständigt är uppkopplade erbjuder obegränsade möjligheter till meningsfullt lärande genom kreativitet och samarbete. Men dessa enheter kan också vara distraherande för användarna.
Det finns studier som visar att prestationen hos studenter försämras om man har tillgång till mobiltelefon i samband med en fysiskt kurs. Ständiga aviseringar, tillgång till sociala medier och internet kan göra att fokus tas från kursinnehållet. Speciellt när man exempelvis ska gå igenom kursinnehåll med mobilen samtidigt som det kommer ett sms från ens fru att man ska köpa blöjor på väg hem.
Detta är ett problem som till allra största del går att åtgärda genom att förvandla sin webbplats och uppkoppling så att det blir distraktionsfritt under den tiden då man ska gå en E-Learningskurs. Precis detsamma som att man ska gå en vanlig fysisk klassrumskurs.
Utöver det är det i många fall så att LMS systemet i sig självt också består av distraktioner som gör att användaren har svårt att hitta det man är ute efter vilket påverkar fokus och motivation.
Multitasking är något som en del behärskar men i samband med utbildning har vi sett att en del organisationer som har som policy att man stänger av mail och mobilaviseringar för att kunna vara effektiva.
Design & Navigation på en LMS system är oerhört viktigt att det ska vara genomtänkt. Att man har en rörig och svårnavigerad design i ens LMS kan också påverka produktiveten. Vanliga missar när det kommer till LMS design är bl.a. navigationsmenyer som tar mycket utrymme, banner annonser, för många knappar. En enkel och genomtänkt design gör det enklare att behålla fokus och motivation hos användarna. Användare av LMS vill absolut inte spendera tid i onödan för att exempelvis hitta sitt kursinnehåll. Sådant ska finnas direkt på ens dashboard efter att man har loggat in.
Texttungt kursinnehåll är också en faktor som kan gör att användare blir distraherade. Undvik texttungt innehåll så mycket som det bara går. Försök att jobba med kort text som väcker uppmärksamhet. Självfallet är det mycket beroende på ämne, ibland kan det vara oundvikligt med texttungt kursinnehåll. Men det kan upplevas monotont när man går igenom ett kursinnehåll med oändliga stycken. Detsamma gäller när man har en kurs med en lång föreläsning där användare inte får interagera genom exempelvis tester eller uppföljningsfrågor. Tumregeln kan vara ju mer passiv användaren är desto högre risk för distraktioner.
Läsbarhet är också en viktig faktor som kan ha en inverkan på distraktionen. Bortsett från ett interaktivt kursinnehåll, är val av teckensnitt, färg mm ett viktigt inslag. Man bör tänka på läsbarhet, laddningstid och webbläsarkompatibilitet för det använda teckensnittet så att det är läsbart och lättillgängligt för alla användare oavsett vilka enheter de använder.
I medarbetarundersökningen framkom också positiva aspekter på E-Learning vilket går att ta del av via nedan:
Uppskattat att det går att använda app då en del av medarbetarna pendlar till och från jobbet.
Snabb och enkel sökning, en enkel men kraftfull sökfunktion för en förfinad UX.
Uppslagsverk som gör att man på ett superenkelt sätt kan söka efter de ord man inte förstår för att få en beskrivning. En inbyggd ordboksfunktion gör att man kan hoovra eller dubbelklicka på ett ord för att få en beskrivning. Det går också att ladda upp bild, video osv för att beskriva ord och begrepp. Att leta upp beskrivningar på egen hand ökar risken för att distraheras.